At miste sin bagage giver en ærgerlig start på ferien. Tal fra Gouda Rejseforsikring viser, at hver tiende af vores kunder, der anmelder en skade, har oplevet at miste deres bagage. Men heldigvis er der hjælp at hente, så du undgår at få ferien ødelagt, hvis bagagen ikke kommer frem.
Du er ankommet til din destination og mangler kun ét sidste stop, inden ferien skal nydes - bagagebåndet. Dine medrejsende har så småt fået deres kuffert, mens du selv står tilbage, og frygten for at have mistet ferieoutfittet og resten af dine medbragte ejendele spreder sig.
Er uheldet ude, er der heldigvis hjælp at hente. Du kan nemlig få dækket indkøb af tøj og andre nødvendigheder. Men til at starte med er det en god idé at undersøge, hvad du har krav på, og her bør du starte hos dit fly- eller rejseselskab. De kan oplyse dig om, hvilke ekstraudgifter de dækker, og hvornår du kan forvente, at din bagage dukker op igen. Deruodver skal du melde forsinkelsen til flyselskabet og sørge for at få en skriftlig bekræftelse i form af en PIR (Property Irregularity Report).
Hvis det skulle vise sig, at du ikke får erstattet dine ekstraudgifter, skal du kontakte dit forsikringsselskab - og her skal du nemlig have PIR som dokumentation.
Køb kun det mest nødvendige
Med en Gouda rejseforsikring kan du få erstatning for bagageforsinkelse, når bagagen er mere end 5 timer forsinket fra ankomsttidspunktet. I udgangspunktet kan du købe det, du mangler, men du har pligt til at begrænse indkøbene til det mest nødvendige. Med Goudas rejseforsikringer kan du få refunderet køb for maks. 3.000 kr., dog maks 1000 kr./døgn. Du kan altid finde det præcise beløb i betingelserne. Husk også at gemme kvitteringerne fra dine køb og PIR og sende dem, når du anmelder skaden til os. Du behøver ikke bruge feriedage på at anmelde skaden - det kan du sagtens vente med til du er hjemme igen.
Skal du på aktivitetsferie, vil du som regel kunne leje ski, cykel og andet sportsudstyr op til maksbeløbet. Det samme gælder for barnevogn, barnesæde og lignende. Vigtigst er det dog først at kontakte din rejseforsikring, og gemme alle kvitteringer for udgifter, du ønsker at få erstattet.
Læs mere om dækningen på vores rejseforsikringer
Hvis bagagen er væk for altid
Hvornår kan du regne bagagen for bortkommen? Hvis der går flere uger, uden at den er kommet frem, og flyselskabet endnu ikke ved, hvor den befinder sig, kan du søge om erstatning fra flyselskabet eller dit forsikringsselskab. Vi anbefaler dig at vente i mindst fem uger.
Det sker nemlig meget sjældent, at bagage, der er tjekket ind, aldrig kommer frem. Faktisk er det kun én ud af 50.000 kufferter, som forsvinder for altid. Vi anbefaler dig også at vente lidt tid med anmeldelsen, fordi bagagen, hvis den dukker op, tilhører dit forsikringsselskab, når du har fået erstatning udbetalt. Men du kan ofte få den tilbage, ved at tilbagebetale den erstatning, du har modtaget.
Er du i tvivl?
Hvis du er i tvivl omkring, hvordan du er dækket eller, hvad du skal gøre i tilfælde af, at din bagage ikke komme frem, er du altid velkommen til at kontakte os.