Sådan dækker din forsikring

Nedenfor finder du svar på en række aktuelle spørgsmål i forbindelse med din rejse.
Information in English | Informationen auf Deutsch

Informationen er senest opdateret 4. juli 2022.

Fly og flystrejke

Er du berørt af pilotstrejke i SAS eller andre restriktioner i forbindelse med rejse? 
Læs mere om flystrejken her

Ønsker du at afbestille din rejse?

I tilfælde af, at du ønsker at afbestille din rejse, bedes du tidligst 48 timer før planlagt afrejse kontakte dit rejsebureau, flyselskab, hotel mv og afbestille din rejse. Først herefter kan du anmelde sagen til os under din afbestillingsforsikring.

Anmeld en skade - Sådan laver du en skadesanmeldelse hos Gouda

Bemærk venligst, at det alene er dig, der kan vurdere, hvorvidt rejsen skal afbestilles, og at vi ikke har mulighed for at give dig et forhåndstilsagn om dækning

Positiv Covid-19 test

Ved afbestilling som følge af smitte med Covid-19, skal lægeerklæring udfyldes og indsendes. Alternativt skal du uploade positiv Covid-19 PCR test taget tidligst 72 timer før planlagt afrejse. Det er vigtigt, at dit navn og testdato er synlig.

Koster rejsen samlet set mindre end 5.000 kr., accepterer vi et billede af din positive hjemmetest med dato som dokumentation.

Udvidelser af forsikringerne

Vi har udvidet dækningerne på en række af vores forsikringer, så du er endnu bedre dækket i en ganske særlig tid. 

  • Ferier i Danmark 
    Vi har udvidet dækningen af din årsrejseforsikring, så den også sikrer dig på ferier i Danmark i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. For rejser i Danmark dækkes bl.a. 

    • Feriekompensation, hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom, som ødelægger din ferie.
    • Udgifter til ny feriebolig, hvis den du havde lejet, bliver skadet af fx brand eller vandskade.
    • Udgifter til indhentning af din rejserute, hvis du uden egen skyld og uden at kunne forudse det, møder for sent op til et offentligt transportmiddel fx en booket færgeafgang eller pladsbillet på et tog.

    Bemærk, at udvidelsen af årsrejseforsikringen ikke giver adgang til følgende dækninger i betingelserne ved rejser i Danmark: Behandling på Privathospital/klinikker/læger, privatansvar, retshjælp i udlandet og ulykke.

    Feriekompensation 

    Årsrejseforsikringen er også udvidet, så du kan få feriekompensation for mistede feriedage i tilfælde af, at du som følge af Udenrigsministeriets rejseråd må evakueres fra din rejsedestination.

    Udvidelsen gælder for rejser med ud- og hjemrejse i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. Det er dog en forudsætning, at du har tilvalgt dækning for feriekompensation.

  • Karantæne i udlandet uden sygdom 
    Har du købt en enkelrejseforsikring med Super dækning efter 2. december 2020, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold og indhentning af ny rejserute i tilfælde af, at du forpasser din videre rejse pga. karantæne på destinationen.

    Feriekompensation 
    I tilfælde af at du må evakueres fra et grønt eller gult land/område. Udvidelsen gælder for rejser med ud- og hjemrejse i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. Det er en forudsætning, at din forsikring indeholder dækning for Feriekompensation.

  • Vi har udvidet afbestillingsdækningen og -forsikringen, så din forsikring dækker hvis rejsen eller rejsens hovedformål ikke kan gennemføres som følge af en pludselig opstået hændelse.

    Det er en forudsætning, at hændelsen udspringer af Covid-19 samt at forsikrede ikke kunne forudse denne ved bestilling af rejsen eller afhjælpe den før afrejsen.

    Udvidelsen gælder for forsikringer med afbestillingsdækning og ved afbestilling af rejser med afrejsedato fra og med 1. juni 2021 og til og med 31. december 2022. Det er en forudsætning, at skaden er opstået i forsikringsperioden fx at sikkerhedsniveauet eller der indføres nye indrejserestriktioner for din rejsedestination og det gør, at rejsens ikke kan gennemføres

Afbestillingsforsikring

  • Har du en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring, dækker forsikringen, hvis du bliver sat i karantæne uden at være syg og derfor ikke kan påbegynde din rejse fra Danmark. Gælder for rejser med afrejsedato fra 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

    Bemærk, at du altid først skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion.

  • Ja. Har du en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring, dækker forsikringen, hvis der pludselig indføres yderligere indrejserestriktioner fx krav om vaccine, og det ikke har været muligt at få vaccine (konkret vurdering) eller indrejsekarantæne ved ankomst, så du må sidde i karantæne i en stor del af din ferie.

  • Hvis du har købt en afbestillingsforsikring, dækker den i tilfælde af akut opstået sygdom herunder ved et positivt testsvar for COVID-19. Husk at en positiv hjemme/kviktest altid skal bekræftes af en PCR-test.

  • Afbestillingsforsikring (7-9%)
    Forsikringen dækker ift. det beløb, du har købt forsikringen til at dække - uanset om rejsen, arrangementet eller opholdet skulle være afholdt i Danmark eller udlandet.

    Privat årsrejseforsikring inkl. afbestillingsdækning og årsafbestillingsforsikring
    Hvis du har tilvalgt afbestillingsdækning på din årsrejseforsikring, dækker forsikringen, hvis rejsens eller opholdets hovedformål fx en koncert, messe eller familiebegivenhed ikke kan gennemføres grundet Covid-19. Vi har udvidet forsikringen, så dette gælder for afbestilling af rejser, arrangementer og ophold i Danmark med afrejsedato fra 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

    Bemærk, at du i første omgang skal søge refusion hos rejseoperatøren eller arrangøren af det arrangement, du skulle have deltaget i

  • Hvis du har været testet positiv, kan der gå flere uger før du igen tester negativ og vi anbefaler derfor, at du ikke planlægger en rejse med afrejse tidligere end 8 uger efter du har fået konstateret Covid-19. I tillæg til dette skal du være opmærksom på særlige indrejseregler på din rejsedestination.

Under rejsen

Husk at det er dit eget ansvar at undersøge, hvilke indrejseregler der er til din rejsedestination inden afrejse. Du kan finde information på Udenrigsministerietscoronasmitte.dk og Find os i verden (um.dk).

  • Sygdomsrelaterede spørgsmål

  • Hvis du har en feriebolig i udlandet og vælger at arbejde ”hjemmefra” derfra, betragtes det som en ferierejse, selvom du udfører arbejde for din danske arbejdsgiver under dit ophold.

    Du vil derfor være dækket med Goudas privat enkeltrejseforsikring eller årsrejseforsikring

    Nb! Du skal selv undersøge, om opholdet har indflydelse på din skattebetaling eller din ansættelse i øvrigt.

    Bemærk, at vi altid anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

    Hvis rejsen sker efter anmodning fra din arbejdsgiver og for dennes regning, defineres turen som en forretningsrejse. Dermed skal du forsikres med en erhvervsrejseforsikring.

  • Hvis du er under 18 år og fx på en studietur ikke kan følge din gruppe på den videre planlagte rejse fordi du bliver testet positiv for Covid-19 (uden at være hospitalsindlagt) dækker forsikringen tilkaldelse/sygeledsagelse.

    Det er en forudsætning, at din forsikring indeholder dækning for Tilkaldelse/Sygeledsagelse.

    Er du over 18 år, dækker forsikringen i henhold til betingelserne.

  • Transport, karantæne og øvrige spørgsmål

  • Hvis dit fly bliver aflyst skal du kontakte flyselskabet for hjælp til ombooking eller kompensation. Har du købt en pakkerejse hos et rejsebureau, skal du kontakte rejsebureauet.

    Bliver dit fly forsinket kan du både søge kompensation hos flyselskabet og søge eventuelle ekstraudgifter i den forbindelse dækket af din forsikring.

    Medfører forsinkelsen, at du misser din videre transport fx hvis du skal mellemlande, dækker forsikringen ekstraudgifter til indhentning af rejserute.

    NB! Det fremgår af din forsikringspolice, om du har dækning for ’flyforsinkelse/forsinket fremmøde’ samt maks sum.

    Læs mere her: Flypassagerers rettigheder - Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

  • Hvis din bagage ikke bliver udleveret på ankomstdestinationen pga. mangel på bagagepersonale, dækker forsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter til erstatningskøb i den periode forsinkelsen står på.

    Vi anbefaler, at du altid pakker badetøj og andre nødvendigheder til 1-2 dage i håndbagagen, så du er sikret en god start på ferien.

    NB! Det fremgår af din forsikringspolice, om du har dækning for bagageforsinkelse samt maks sum.

  • I øjeblikket er der udfordringer med mangel på personale i sikkerhedskontrollen i mange lufthavne, hvilket nogle steder medfører timelange køer.

    Hvis du har tegnet en forsikring med dækning for ’Forsinket fremmøde’, dækker forsikringen ekstraudgifter til indhentning af rejserute, hvis du uden skyld og uden at kunne forudse det møder for sent op til dit fly.

    Som situationen er pt., betyder det, at der alene vil være dækning, hvis du har taget de nødvendige forhåndsregler i forhold til at ankomme ekstra tidligt i lufthavnen, men alligevel misser dit fly pga. kø i sikkerhedskontrollen.

    Vi beder vores kunder holde sig opdateret på, hvordan situationen er i deres aktuelle afrejselufthavn og tilpasser sig det. I forhold til at dokumentere en eventuel skade, beder vi vores kunder gennem kvittering for tog/bus til lufthavnen eller tage et billede af køen ved ankomst, hvis man er bekymret for at kunne nå igennem.

  • Goudas enkelt – og årsrejseforsikring dækker ikke skader opstået som følge af strejke og vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab.

    Har du købt en erhvervsrejseforsikring, kan der være dækning for nogle typer skader, men i udgangspunktet skal du også her kontakte dit rejsebureau eller flyselskab.

    Læs om dine rettigheder her: Flypassagerers rettigheder - Your Europe (europa.eu)

  • Vi dækker med op til maks. 3 dages feriekompensation eller indtil isolation ophæves hvis du af de lokale myndigheder bliver påbudt isolation pga. Covid 19 på feriestedet og dette ikke var forventeligt ved indrejse. Det kan f.eks. være i tilfælde af nærkontakt til smittet. Erstatningen opgøres efter punktet ”Feriekompensation” i betingelserne. Dækningen tilbydes ekstraordinært til og med 31.12.2022

    Bliver man smittet dækker forsikringen som normalt.

  • Har du købt en erhvervsrejseforsikring eller enkelrejseforsikring med Super dækning efter 2. december 2020, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold og indhentning af ny rejserute i tilfælde af, at du forpasser din videre rejse pga. uventet karantæne på destinationen.

  • Ja. Vi har udvidet dækningen af din private årsrejseforsikring, så den også sikrer dig på ferier i Danmark til og med 31. december 2022. For rejser i Danmark dækkes bl.a. 

    • Feriekompensation hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom, som ødelægger din ferie.
    • Udgifter til ny feriebolig, hvis den du havde lejet, bliver skadet af fx brand eller vandskade.
    • Udgifter til indhentning af din rejserute, hvis du uden egen skyld og uden at kunne forudse det, møder for sent op til et offentligt transportmiddel fx en booket færgeafgang eller pladsbillet på et tog.

    Bemærk, at udvidelsen af den private årsrejseforsikring ikke giver adgang til følgende dækninger i betingelserne ved rejser i Danmark: Behandling på Privathospital/klinikker/læger, privatansvar, retshjælp i udlandet og ulykke.

  • Hvis du bliver testet positiv for COVID-19 dækker forsikringen på samme måde som ved anden type sygdom dvs. bl.a. udgifter til lægebehandling og feriekompensation. Husk at en positiv hjemme/kviktest altid skal bekræftes af en PCR-test, hvis muligt.  

    Hvis du havde symptomerne allerede inden afrejse, er der ikke tale om akut opstået sygdom og forsikringen yder derfor ikke dækning

Brug for hjælp?

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden. Orienter dig om udviklingen hos Udenrigsministeriet  l Sundhedsstyrelsen l WHO | Forbruger Europa.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden, kan du kontakte vores Kundeservice på +45 88 20 88 20 alle hverdage kl. 10-15.