Coronavirus: Sådan dækker din forsikring

Få svar på hvordan din rejse- og afbestillingsforsikring dækker i forbindelse med Coronavirus. Bemærk at svaret forudsætter, at du har en gyldig forsikring med den aktuelle dækning, men det nedenstående gælder for både privat- og erhvervsrejsende.

Informationen er senest opdateret 29. maj 2020 kl. 16:41.

Anmeld skaden online

I er mange, der ringer til os for at anmelde en skade i øjeblikket. Anmeld skaden online og spring telefonkøen over - hurtigt og enkelt.

  • Din rejseforsikring dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter til din hjemrejse, hvis du er rejst hjem senest den 4.april. Forsikringen giver dig mulighed for at få refunderet prisforskellen mellem dine oprindelige billetter og de nye billetter på økonomiklasse, hvis du var nødt til at rejse tidligere hjem til Danmark grundet coronapandemien og selv har lagt ud for de nye billetter. 

    Du skal i første omgang kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og anmode dem om refundering af de oprindelige flybilletter. Efterfølgende kan du anmelde dit erstatningskrav (prisforskellen på de oprindelige og nye billetter) til os.

    Anmeld dit erstatningskrav online og få refunderet dine udgifter.

    Grundet ekstraordinært mange opkald og anmeldelser, håber vi på din forståelse for, at sagsbehandlingstiden er længere end normalt - men anbefaler uanset at du anmelder sagen selv, så du slipper for telefonkøen.

Fremtidige rejser

Afbestillingsforsikring

Er du i udlandet lige nu?

Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til hele verden og anbefaler samtidig, at danskere på rejse i udlandet vender hjem til Danmark hurtigst muligt. Vi erstatter rimelige og nødvendige ekstraudgifter til din hjemrejse, hvis du rejste hjem senest den 4. april.

  • Du skal kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og få dem til at hjælpe dig med at ændre din hjemrejse.

    Hvis det ikke er muligt at komme hjem fra din destination, skal du henvende dig til ambassaden i det land, hvor du opholder dig for hjælp. Tilmeld dig danskerlisten og følg med på fx Udenrigsministeriets Twitter! Udenrigsministeriet arbejder på højtryk på at hjælpe så mange danskere hjem som muligt.

    Vil dit flyselskab eller rejsebureau ikke ombooke dig gratis, kan du selv lægge ud for nye flybilletter på økonomiklasse, som vi refunderer, når du er hjemme igen. Din nye hjemrejse skal senest være foretaget den 4. april.

    Hvis du selv har betalt for nye flybilletter, erstatter vi prisforskellen i forhold til de oprindelige flybilletter. Du skal i første omgang kontakte dit rejsebureau eller flyselskab og bede dem refundering af de oprindelige flybilletter. Det beløb, som ikke refunderes af flyselskab eller rejsebureau, kan du efterfølgende få refunderet via din rejseforsikring

    Grundet ekstraordinært mange opkald og anmeldelser, håber vi på din forståelse for, at sagsbehandlingstiden og udbetaling af erstatning kan tage længere end normalt

  • Hvis dit fly hjem til Danmark bliver aflyst, skal du i første omgang kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for ombooking eller refundering af billetten, så du kan købe en ny. Vi dækker ekstraudgifter til nye billetter på økonomiklasse i tilfælde af at dit flyselskab eller rejsebureau ikke dækker, men har desværre ikke mulighed for at hjælpe dig med at booke nye flybilletter. 

    Hvis det ikke er muligt at komme hjem fra din destination, skal du henvende dig til ambassaden i det land, hvor du opholder dig. Tilmeld dig danskerlisten og følg med på fx Udenrigsministeriets Twitter! Rejsebureauer og flyselskaber arbejder sammen med Udenrigsministeriet på højtryk for at hjælpe så mange danskere hjem som muligt.

    Hvis du ikke kan få hjælp af Udenrigsministeriet eller dit rejsebureau/flyselskab eller ikke kunne komme hjem til Danmark på anden vis før 4. april, kan du kontakte vores alarm.

  • Hvis det ikke er muligt at komme hjem fra din destination, skal du henvende dig til ambassaden i det land, hvor du opholder dig. Tilmeld dig danskerlisten og følg med på fx Udenrigsministeriets Twitter!

    Rejsebureauer og flyselskaber arbejder sammen med Udenrigsministeriet på højtryk for at hjælpe så mange danskere hjem som muligt. 

    Er du i Asien eller Sydamerika kan du også kontakte Udenrigsministeriets task forces direkte.  
    Task force, Asien: +45 33 92 13 44 eller e-mail: coronaasien@um.dk 
    Task force, Sydamerika: 33 92 13 45 eller e-mail: coronasydamerika@um.dk

    Hvis du ikke kan få hjælp af Udenrigsministeriet eller dit rejsebureau/flyselskab eller ikke kunne komme hjem til Danmark på anden vis før 4. april, kan du kontakte vores alarm.

  • De lokale myndigheder tager over, så snart der er mistanke om, at man er smittet, eller man testes positiv på samme måde som de gør det i Danmark.

    Vi dækker ikke udgifter til ophold, forplejning og transport, hvis du bliver sat i karantæne, imens du er ude og rejse. Vi dækker dog udgifter relateret til medicinsk kontrol og behandling i forbindelse med karantænen fx hvis det kræver special transport at komme til og fra kontrol. 

    Vores døgnåbne alarm kan fortsat hjælpe med nogle ting, men vær opmærksom på at alarmens henvisningsmuligheder til læger og mere begrænsede end normalt, da alarmen ingen indflydelse har på hvilke hospitaler, der dedikeres til karantæneramte, smittede og/eller behandlingskrævende. 

  • Hvis du trods Udenrigsministeriets anbefaling ønsker at blive i udlandet og har en gyldig rejseforsikring, er du fortsat dækket af forsikringen som normalt.

    Hvis du vælger at blive i udlandet trods Udenrigsministeriets anbefaling, skal du være opmærksom på at du dermed frasiger dig muligheden for at få dækket udgifter til hjemrejse af forsikringen, hvis du på et senere tidspunkt alligevel ønsker at blive evakueret på grund af Coronavirus. 

    Du skal også være opmærksom på at vores muligheder for at hjælpe dig under rejsen kan være begrænsede grundet coronavirussens globale omfang, og at det kan blive meget svært at få en hjemrejsebillet på et senere tidspunkt, fordi en række lande lige nu introducerer ind- og udrejseforbud.

Konkurs

Brug for hjælp?

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden. Orienter dig om udviklingen hos Udenrigsministeriet  l Sundhedsstyrelsen l WHO | Forbruger Europa.

Udenrigsministeriets globale vagtcenter kan kontaktes på bbb@um.dk 
Udenrigsministeriet har derudover særlige task forces, som skal hjælpe danskere i udlandet, der ikke selv kan komme hjem fra særlige områder. Er du i et af områderne og har brug for hjælp, kan Udenrigsministeriet kontaktes på:

Task force, Marokko: + 45 50 77 86 00 eller e-mail: coronamarokko@um.dk 
Task force, Asien: +45 33 92 13 44 eller e-mail: coronaasien@um.dk 
Task force, Sydamerika: 33 92 13 45 eller e-mail: coronasydamerika@um.dk

Har du spørgsmål til en eksisterende skade eller et fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden, kan du kontakte vores skadeafdeling på +45 8888 8160 alle hverdage kl. 10-15.