Navigation, søg og log ind

B2F0E3

Danskerne ved stadig ikke, hvad det blå kort dækker

2 juli 2015

Alt for mange danskere ved ikke, hvordan de er sikret med det blå kort. Næsten hver anden tror eksempelvis, at det blå kort kan få dem transporteret hjem fra lande i EU. Og mere end hver anden tror, at de kan kontakte den – nu lukkede - offentlige rejsealarmcentral. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

Efter det blå kort

Første sommer med det blå kort risikerer at være fyldt med negative overraskelser for de danskere, der rejser i Europa. For 43 % tror, at de kan få dækket hjemtransport fra EU, 21 % tror de kan få dækket behandling på privathospitaler, og 64 % tror, at de stadig kan kontakte den offentlige rejsealarmcentral ved sygdom. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

Virkeligheden er desværre, at ingen af de tre ting, som mange danskere forventer, at kunne få hjælp til, er dækket i ordningen under det blå kort. Der er ingen behandling på privathospitaler, ingen hjemtransport ved sygdom og den offentlige rejsealarmcentral er lukket.

”Indtil ændringerne sidste år, hvor vi gik fra gult til blåt kort, fik man dækket de fleste udgifter til behandling i resten af EU. Det ændrede sig dog med det blå kort. Men det virker desværre som om, at ændringerne ikke er blevet forstået af alle. Og det er et problem, som vi i Gouda tager seriøst,” siger Uffe Svensson, direktør i Gouda Rejseforsikring

Mere forvirring end sidste år

Sammenlignet med sidste år er der kommet mere forvirring om dækningerne på det blå kort. For i 2014 troede 29 % eksempelvis, at de kunne få dækket hjemtransport. I år er det hele 43 %, der tror, det er dækket. Men sandheden er, at det faktisk er en dækning, som ikke har været i den offentlige rejsesygeforsikring i flere år.

”Det er et kæmpe problem, at forvirringen er blevet større siden sidste sommer. Det understreger blot, hvor vigtigt det er, at de rejsende sætter sig ind i, hvordan de er dækket på ferien. Forventer man, at kunne få behandling på privathospital og derefter blive transporteret hjem på det offentliges regning, risikerer man altså at få en rigtig slem overraskelse,” siger Uffe Svensson.

De private alarmcentraler løfter opgaven

Indtil det blå kort blev lanceret, kunne man ringe til den offentlige rejsealarmcentral, for at få hjælp ved sygdom eller ulykker i udlandet. Men i dag må man selv sætte sig ind i alle de enkelte landes regler, og sørge for at få den rette behandling, hvis man ikke har tegnet en privat rejseforsikring.

”I forsikringsbranchen er det en af vores vigtigste opgaver at vejlede danskerne, inden de tager på ferie, så de ved hvordan de er dækket og kan reducere risikoen for at blive syge eller komme ud for ulykker. Er uheldet ude, kan det være afgørende at få hurtig hjælp og rådgivning fra specialister. Vi kan give den nødvendige hjælp og træffe de rigtige valg for den skadelidte, når nu det blå kort ikke længere tilbyder de danske turister dette,” siger Uffe Svennson.