Sådan dækker din forsikring

Nedenfor finder du svar på en række aktuelle spørgsmål i forbindelse med din rejse.

Information in English - Coronavirus

Informationen er senest opdateret 15. januar 2024.

Israel og Palæstina

Befinder du dig i Israel eller Palæstina?

Hold dig orienteret på Rejse og ophold (um.dk) og tilmeld dig danskerlisten Tilmelding til danskerlisten (um.dk). Gouda har valgt at udvide forsikringsdækningen, så vi dækker ekstraudgifter til en førtidig hjemrejse, hvis du er rejst ind i et af de berørte områder før 7. oktober 2023. 

Fra den 11. oktober anbefalede Udenrigsministeriet evakuering fra de berørte områder, hvilket udløste forsikringsdækningen under de forsikringer, som har dækning for personlig sikkerhed/evakuering.

Har du brug for rådgivning eller assistance, kan du ringe til Travel Assistance, vores døgnåbne alarmcentral, på +45 33 15 60 60.

Har du bestilt en rejse til Israel eller Palæstina i nærmeste fremtid?

Har du købt en pakkerejse, skal du tage kontakt til din rejsearrangør og søge refundering/ombooking.

Har du ikke købt en pakkerejse, dækker Gouda afbestilling af rejser til områder, hvortil Udenrigsministeriet fraråder indrejse. Det er et krav at rejsen er købt før 7. oktober 2023. Ligger rejsen efter 10. november 2023, skal du afvente at melde sagen til os.  

Vulkanudbrud på Island

Der er vulkanaktivitet og udbrud på Island, hvilket vil kunne påvirke rejser til, fra og via landet.

Afhængigt af hvordan din rejse bliver påvirket, kan der opstå begivenheder, hvor din rejseforsikring dækker.

I tilfælde hvor dit fly fx bliver aflyst eller forsinket, eller du mister din flyforbindelse ifm. en mellemlanding på Island, skal du i første omgang kontakte dit flyselskab eller rejsebureau.

Hvis du må afbestille din rejse til Island, beder vi dig i første omgang kontakte dit rejsebureau, flyselskab eller hotelleverandør.

Befinder du dig i området omkring udbruddet, skal du følge de lokale myndigheders anvisninger.

Du kan se Udenrigsministeriets anbefalinger og hold dig opdateret via UM

Ønsker du at afbestille din rejse? - Covid19

I tilfælde af at du ønsker at afbestille din rejse pga. corona, bedes du tidligst 48 timer før planlagt afrejse kontakte dit rejsebureau, flyselskab, hotel mv. og afbestille din rejse. Først herefter kan du anmelde sagen til os under din afbestillingsforsikring.

Anmeld en skade - Sådan laver du en skadesanmeldelse hos Gouda

Bemærk venligst, at det alene er dig, der kan vurdere, hvorvidt rejsen skal afbestilles, og at vi ikke har mulighed for at give dig et forhåndstilsagn om dækning.

Afbestillingsforsikring - Covid19

  • Ja. Forsikringen dækker, hvis der pludselig indføres yderligere indrejserestriktioner, fx indrejsekarantæne ved ankomst, så du må sidde i karantæne i en stor del af din ferie eller krav om vaccine, og du af medicinske grunde ikke er i stand til at få vaccinen.

    Forsikringen dækker dog ikke, hvis du selv fravælger at blive vaccineret.

  • Afbestillingsforsikring (7-9%)
    Forsikringen dækker ift. det beløb, du har købt forsikringen til at dække - uanset om rejsen, arrangementet eller opholdet skulle være afholdt i Danmark eller udlandet.

    Privat årsrejseforsikring inkl. afbestillingsdækning og årsafbestillingsforsikring
    Forsikringen dækker, hvis rejsens eller opholdets hovedformål fx en koncert eller familiebegivenhed ikke kan gennemføres grundet Covid-19. Vi har udvidet forsikringen, så dette gælder for afbestilling af rejser, arrangementer og ophold i Danmark med afrejsedato fra 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

    Bemærk, at du i første omgang skal søge refusion hos rejseoperatøren eller arrangøren af det arrangement, du skulle have deltaget i

  • Hvis du har været testet positiv, kan der gå flere uger før du igen tester negativ og vi anbefaler derfor, at du ikke planlægger en rejse med afrejse tidligere end 8 uger efter du har fået konstateret Covid-19. I tillæg til dette skal du være opmærksom på særlige indrejseregler på din rejsedestination.

Under rejsen

Husk at det er dit eget ansvar at undersøge, hvilke indrejseregler der gælder for din rejsedestination inden afrejse. Du kan finde information på Udenrigsministerietcoronasmitte.dk og Find os i verden (um.dk).

  • Sygdomsrelaterede spørgsmål

  • Hvis du har en feriebolig i udlandet og vælger at arbejde ”hjemmefra” derfra, betragtes det som en ferierejse, selvom du udfører arbejde for din danske arbejdsgiver under dit ophold.

    Du vil derfor være dækket med Goudas privat enkeltrejseforsikring eller årsrejseforsikring

    Nb! Du skal selv undersøge, om opholdet har indflydelse på din skattebetaling eller din ansættelse i øvrigt.

    Bemærk, at vi altid anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

    Hvis rejsen sker efter anmodning fra din arbejdsgiver og for dennes regning, defineres turen som en forretningsrejse. Dermed skal du forsikres med en erhvervsrejseforsikring.

  • Hvis du er under 18 år og fx på en studietur ikke kan følge din gruppe på den videre planlagte rejse fordi du bliver testet positiv for Covid-19 (uden at være hospitalsindlagt) dækker forsikringen tilkaldelse/sygeledsagelse.

    Det er en forudsætning, at din forsikring indeholder dækning for Tilkaldelse/Sygeledsagelse.

    Er du over 18 år, dækker forsikringen i henhold til betingelserne.

  • Transport, karantæne og øvrige spørgsmål

  • Hvis dit fly bliver aflyst skal du kontakte flyselskabet for hjælp til ombooking eller kompensation. Har du købt en pakkerejse hos et rejsebureau, skal du kontakte rejsebureauet.

    Bliver dit fly forsinket kan du både søge kompensation hos flyselskabet og søge eventuelle ekstraudgifter i den forbindelse dækket af din forsikring.

    Medfører forsinkelsen, at du misser din videre transport fx hvis du skal mellemlande, dækker forsikringen ekstraudgifter til indhentning af rejserute. Er der tale om sammenhængende billetter med en eller flere mellemlandinger, skal du dog først kontakte flyselskabet for ombooking eller kompensation.

    NB! Det fremgår af din forsikringspolice, om du har dækning for ’flyforsinkelse/forsinket fremmøde’ samt makssum.

    Læs mere her: Flypassagerers rettigheder og Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

  • Hvis din bagage ikke bliver udleveret på ankomstdestinationen pga. mangel på bagagepersonale, dækker forsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter til erstatningskøb i den periode forsinkelsen står på.

    Vi anbefaler, at du altid pakker badetøj og andre nødvendigheder til 1-2 dage i håndbagagen, så du er sikret en god start på ferien.

    NB! Det fremgår af din forsikringspolice, om du har dækning for bagageforsinkelse samt makssum.

  • I øjeblikket er der udfordringer med mangel på personale i sikkerhedskontrollen i mange lufthavne, hvilket nogle steder medfører timelange køer.

    Hvis du har tegnet en forsikring med dækning for ’Forsinket fremmøde’, dækker forsikringen ekstraudgifter til indhentning af rejserute, hvis du uden skyld og uden at kunne forudse det møder for sent op til dit fly.

    Som situationen er pt., betyder det, at der alene vil være dækning, hvis du har taget de nødvendige forhåndsregler i forhold til at ankomme ekstra tidligt i lufthavnen, men alligevel misser dit fly pga. kø i sikkerhedskontrollen.

    Vi beder vores kunder holde sig opdateret på, hvordan situationen er i deres aktuelle afrejselufthavn og tilpasse sig det. I forhold til at dokumentere en eventuel forsikringsbegivenhed, beder vi vores kunder om at gemme kvittering for tog/bus til lufthavnen eller fx tage et billede af køen ved sikkerhedskontrollen, hvis man er bekymret for at kunne nå igennem.

  • Goudas enkelt- og årsrejseforsikring dækker ikke skader opstået som følge af strejke, og vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab.

    Har du købt en erhvervsrejseforsikring, kan der være dækning for nogle typer skader, men som udgangspunkt skal du også her kontakte dit rejsebureau eller flyselskab.

    Læs om dine rettigheder her: Flypassagerers rettigheder - Your Europe (europa.eu)

  • Har du købt en enkelrejseforsikring med Super dækning efter 2. december 2020, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold og indhentning af ny rejserute i tilfælde af, at du forpasser din videre rejse pga. karantæne på destinationen.

    Vi dækker med op til maks. 3 dages feriekompensation eller indtil isolationen ophæves, hvis du af de lokale myndigheder bliver påbudt isolation pga. Covid-19 på feriestedet, og dette ikke var forventeligt ved indrejse. Det kan f.eks. være i tilfælde af nærkontakt til smittet.

    Erstatningen opgøres efter punktet ”Feriekompensation” i betingelserne og forudsætter, at din forsikring indeholder dækningen ”Feriekompensation. Dækningen tilbydes ekstraordinært til og med 31.12.2022

    Bliver man smittet dækker forsikringen som normalt.

  • Ja. Vi har udvidet dækningen af din private årsrejseforsikring, så den også sikrer dig på ferier i Danmark til og med 31. december 2022. For rejser i Danmark dækkes bl.a. 

    • Feriekompensation hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom, som ødelægger din ferie.
    • Udgifter til ny feriebolig, hvis den du havde lejet, bliver skadet af fx brand eller vandskade.
    • Udgifter til indhentning af din rejserute, hvis du uden egen skyld og uden at kunne forudse det, møder for sent op til et offentligt transportmiddel fx en booket færgeafgang eller pladsbillet på et tog.

    Bemærk, at udvidelsen af den private årsrejseforsikring ikke giver adgang til følgende dækninger i betingelserne ved rejser i Danmark: Behandling på Privathospital/klinikker/læger, privatansvar, retshjælp i udlandet og ulykke.

  • Hvis du bliver testet positiv for COVID-19, dækker forsikringen på samme måde som ved anden type sygdom dvs. bl.a. udgifter til lægebehandling og feriekompensation. Husk at en positiv hjemme/kviktest altid skal bekræftes af en PCR-test.  

    Hvis du havde symptomer allerede inden afrejse, er der ikke tale om akutopstået sygdom, og forsikringen yder derfor ikke dækning.

Udvidelser af forsikringerne

Vi har udvidet dækningerne på en række af vores forsikringer frem til og med 31.12.22, så du er endnu bedre dækket i en ganske særlig tid. 

  • Ferier i Danmark 
    Vi har udvidet dækningen af din årsrejseforsikring, så den også sikrer dig på ferier i Danmark i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. For rejser i Danmark dækkes bl.a. 

    • Feriekompensation, hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom, som ødelægger din ferie.
    • Udgifter til ny feriebolig, hvis den du havde lejet, bliver skadet af fx brand eller vandskade.
    • Udgifter til indhentning af din rejserute, hvis du uden egen skyld og uden at kunne forudse det, møder for sent op til et offentligt transportmiddel fx en booket færgeafgang eller pladsbillet på et tog.

    Bemærk, at udvidelsen af årsrejseforsikringen ikke giver adgang til følgende dækninger i betingelserne ved rejser i Danmark: Behandling på Privathospital/klinikker/læger, privatansvar, retshjælp i udlandet og ulykke.

    Feriekompensation 

    Årsrejseforsikringen er også udvidet, så du kan få feriekompensation for mistede feriedage i tilfælde af, at du som følge af Udenrigsministeriets rejseråd må evakueres fra din rejsedestination.

    Udvidelsen gælder for rejser med ud- og hjemrejse i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. Det er dog en forudsætning, at du har tilvalgt dækning for feriekompensation.

  • Feriekompensation 

    I tilfælde af at du må evakueres fra et grønt eller gult land/område. Udvidelsen gælder for rejser med ud- og hjemrejse i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. Det er en forudsætning, at din forsikring indeholder dækning for Feriekompensation.

  • Vi har udvidet afbestillingsdækningen og -forsikringen, så din forsikring dækker hvis rejsen eller rejsens hovedformål ikke kan gennemføres som følge af en pludselig opstået hændelse.

    Det er en forudsætning, at hændelsen udspringer af Covid-19 samt at forsikrede ikke kunne forudse denne ved bestilling af rejsen eller afhjælpe den før afrejsen.

    Udvidelsen gælder for forsikringer med afbestillingsdækning og ved afbestilling af rejser med afrejsedato fra og med 1. juni 2021 og til og med 31. december 2022. Det er en forudsætning, at skaden er opstået i forsikringsperioden fx hvis du bliver sat i karantæne uden at være syg og derfor ikke kan påbegynde din rejse fra Danmark.

Brug for hjælp?

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden. Orienter dig om udviklingen hos Udenrigsministeriet  l Sundhedsstyrelsen l WHO | Forbruger Europa.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden, kan du kontakte vores kundeservice på +45 88 20 88 20 alle hverdage kl. 10-16.